Salvepiskernes helvede

Du kender vittigheden:

 

På en togtur mellem København og Århus, sidder to mennesker alene i en togkupe – det er sent om aftenen, og der kommer næppe nogen og forstyrrer dem. De sidder længe og kikker i smug på hinanden – og langt om længe våger den ene stille at sige til den anden ”jeg en masokist!” ”Nåe” siger den anden ”jeg er faktisk sadist”- så udbryder den første ”slå mig, vil du ikke nok slå mig” sadisten sidder lidt og trækker tiden lidt ud og siger så stille og tørt ”nej.”

Nå man så sidder og funderer lidt over det, og hvem der vandt - i denne lille historie, så sidder sadisten med alle kortene på sin hånd og smiler.

Som underviser tænker jeg tilbage til min barndom hvor skolegang var vores ”arbejde” og ikke nok med det, så skulle man hjem bagefter og lave åndsvage og mange gange fuldstændig tåbelige lektier. Det var min store pinsel, men min far og mor var heldigvis så fornuftige at de godt kunne se at det var vigtigt at komme ud og lege når det var godt vejr, og så klare lektier bagefter.

Jeg har senere som underviser på handelsskolen, spekuleret på hvad man får ud af at plage eleverne med ”lektier” som man først skulle sidde og forberede  og så introducere opgaverne til eleverne, som en spændende opgave – som så brugte tid på at lave dem, og jeg som underviser skulle indsamle og høre på mærkelige undskyldninger på, hvorfor kun 1/3 af eleverne kunne klare at aflevere dem rettidig – trods alle mulige formaninger om ”straf” hvis de ikke afleverede en fyldestgørende opgave. Ikke nok med det – jeg skulle sidde og bruge tid på at bedømme diverse afskrifter på videnskabelige afhandlinger som skinnede tydeligt igennem at det ikke var eleverne, som selv havde reflekteret over emnet. – og så bagefter aflevere opgaverne til eleverne med fyldestgørende kritik, og høre på tilråb til de 2-3 stykker som endelig havde lavet en rimelig opgave, - at de var nogle uhyggelige morakkere.

 

Da jeg så i ”Samvirke, januar - 2008” læser at Per Filbæk Lauersen Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, en af landets førende eksperter inden for undervisning og udvikling af folkeskolen skriver: ”Lektier i  folkeskolens første klasser er under alle omstændigheder spild af tid” -  Så kunne jeg ikke sidde stille, men sprang op og jublede. Endelig en fornuftig mand som jeg deler synspunkt med.

I Danmark er vi ikke vandt til at sætte spørgsmålstegn ved værdien af lektier. Det er en århundrede år gammel tradition, at eleverne har lektier for, og vi har for vane at sætte lighedstegn mellem mange lektier og et højt fagligt niveau.

Der står ikke noget sted i folkeskoleloven noget om at skolen har ret til at give eleverne lektier for, og der står heller ikke noget sted i loven at skolen kan straffe eleverne for ikke at have lavet lektier, enten som i gamle dage ved at give dem ”en på kassen” eller ved at sende dem en svedetime på ”bænken”

Så kære undervisere ”Begræns, eller undlad at plage dig selv og dine elver med for mange åndsvage

Opgaver, som alligevel ikke bunder i relevante fremmende opgaver, elver bliver ikke dygtigere af at løse rutineprægede svangsopgaver uden relation til lærerstoffet.

f@ssel.dk