Uglen lo 

Dilbert

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Dilbert er en amerikansk tegneserie-stribe, skabt af Scott Adams som beskriver dataingeniøren Dilberts vandring gennem uduelighedens kontorlandskab. Serien tager sit udgangspunkt i virksomhedsskulturen, hvor cheferne har magt men ikke aner, hvad der skal gøres, og arbejderne sidder på kundskaben, men har ingen magt. Bureaukrati for bureaukratiets skyld. Gennem dette satiriske og banale arrangement beskrives mange virkelige problemstillinger relateret til læserens egen arbejdsplads og opfattelse af arbejdslivet generelt.

Peter-princippet

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Peter-princippet er opkaldt efter Dr. Laurence J. Peter, og fortæller, at ansatte i en hierarkisk organisation vil blive forfremmet til deres første inkompetenceniveau.

Princippet omhandler, at ansatte, der klarer sig godt i deres arbejde, vil blive forfremmet. Hvis de klarer sig godt i det arbejde, de er blevet forfremmet til, bliver de forfremmet igen. Hvis de havner i et arbejde, de ikke klarer sig godt i, så bliver de ikke længere forfremmet. Ansatte i en hierarkisk organisation sidder altså længst tid i det arbejde, de er mindst kvalificerede til.

Dette er ikke fordi en højere stilling nødvendigvis er vanskeligere at varetage. Det kan lige så vel være, at der er tale om en anderledes stilling. De egenskaber, der gjorde den ansatte dygtig til en tidligere stilling, kan være irrelevante i den stilling, vedkommende bliver forfremmet til. En dygtig kirurg kan eksempelvis blive forfremmet til sygehusdirektør, en stilling, hvor hans evne til at operere ikke længere bliver brugt.

Peter-princippet bruges ofte til at beskrive bureaukrater og bureaukratiers problemer.

Dilbert-princippet er en pendant til Peter-princippet. Dilbert-princippet anbefaler, at firmaer forfremmer deres dårligste ansatte til et administrativt niveau, sådan at kunderne ikke får dårlige oplevelser med dem.

Uden at skulle kommentere tidligere arbejdspladser, vil jeg da godt sige at jeg har arbejdet et sted hvor man underviste i kommunikation, og pralede med det, det eneste man ikke kunne finde ud af på stedet intert, var at komunikere, og det var nærmest forbudt mellem afdelingerne og de ansatte at k....

Da man så fik hjælp til at indse at K var vigtigt og at viden skulle deles, så druknede man medarbejderne i information.
NTK: need to know / nice to know.
OTK: ought to know.
Man kan drukne medarbejderne i så meget info af de ikke kan gennemskue hvad der er vigtigt,eller ikke vigtigt; men man har opfyldt sin oplysningspligt.